Hoogbouw in Elsrijk verdeelt politiek
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Johan Bos, AmstelveenBlog
Zowel de Vereniging Historisch Amstelveen (VHA) als de Stichting Elsrijk is fel gekant tegen de hoogbouw van woningen op de locatie van het voormalige kantoor van de pilotenvakbond aan het begin van de Charlotte van Montpensierlaan. De ontwikkelaar wil het pand laten slopen en er op vier bouwlagen 18 appartementen realiseren in de middeldure en dure huurklasse.
Paul Paris liet voor de zoveelste keer donderdag weten aan de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) dat de VHA en omwonenden vinden dat de hoogbouw niet in de buurt past. Paris en drie andere insprekers wezen er onder meer op dat vorig jaar de laan als beschermd stadsgezicht is aangemerkt, maar volgens de gemeente geldt dat alleen voor het groen en niet voor de architectuur.
Kansrijk
Maar de coalitie (VVD, D66 en PvdA) vindt de appartementen kansrijk. Er komen voor de helft middeldure woningen, waarvan vier in het lage huursegment daarvan. Eerst wilde de gemeente 75% in de middeldure huur en de rest is in de dure, maar toen zouden er vijf bouwlagen komen met 24 appartementen. Protesten uit de buurt leidden tot verlaging ervan.
Overigens is de lage huur in de middelklasse nog steeds € 720 tot € 915 (exclusief servicekosten) voor 49 vierkante meter en één slaapkamer. In de hoge middelklasse betaalt men € 915 tot € 1118 (exclusief servicekosten) voor 69 vierkante meter en twee slaapkamers. De dure huur ligt daarboven; men heeft dan 75 vierkante meter en twee slaapkamers.
Alternatief
De stichting Elsrijk heeft overigens een alternatief plan ontwikkeld, op een groter grondoppervlak en met drie bouwlagen (het kantoor heeft er twee). Zij klaagde ook ‘met de rug tegen de muur’ te zijn gedrukt. Veertig omwonenden hebben tegen de plannen geprotesteerd die in de door de raadscommissie behandelde Startnotitie staan. Een van de insprekers zei dat het gebouw nu te hoog wordt en de flats te duur zijn. “Als dit plan wordt gerealiseerd is het hek van de dam”, zei Jan de Jonge van de stichting. Hij rekende de raadscommissie voor dat het appartementencomplex 64% hoger is dan het kantoorgebouw (eerst was dat 78% bij vijf bouwlagen).
Goed plan
De oppositie in de gemeenteraad leek ook tegen, maar de coalitie vond het een prima plan met betaalbare woningen. De tegenstanders ervan erkennen wel dat er tekort is aan woningen, maar willen de bouw niet in hun eigen achtertuin, zei Tawros Aslanjan van D66. Ook bestreed hij dat de communicatie met de omwonenden niet goed is geweest. “Een mooi plan”, zei Arjan Gerritsen (VVD).
Maar Pier Rienks (CDA) constateerde dat er geen dialoog is geweest. En Cheimaa Aouni van GroenLinks achtte de omwonenden niet goed geïnformeerd, hoewel men na een slechte start dat nog heeft gepoogd dat recht te breien. Overigens vond zij dat absoluut weer niet voor de juiste doelgroep is gebouwd en de huur sowieso hoger uitvalt, omdat de servicekosten erbij komen. Wethouder Floor Gordon stelde trouwens een indexering in het vooruitzicht. “De huur wordt pas definitief bepaald bij de oplevering”, zei ze. Opnieuw stelde Aouni vast dat ook bij dit project geen sociale huurwoningen worden gebouwd, terwijl in het vooral uit koopwoningen bestaande Elsrijk dat wel goed zou zijn. Overigens verhuist niemand uit een sociale huurwoning naar een duurdere en kleinere woning in Elsrijk, betoogde ze. ‘Het is een illusie dat doorstroming werkt.”
Betaalbaar
Het fenomeen ‘betaalbaar’ is volgens de coalitie, inclusief de PvdA, wel en voor de oppositie niet aan de orde. En Pieter Monkelbaan van Burgerbelangen Amstelveen (bbA) zei dat zijn partij tegen ‘megalomane gebouwen op postzegels’ is. Hij vroeg om uitstel van uitvoering van de plannen en een gesprek over die van de omwonenden. Die behelzen volgens Rienks alleen maar méér woningen. “Een hoog appartementencomplex hoort daar niet”, vertelde het in Elsrijk opgegroeide raadslid. De opmerking van PvdA-raadslid Van den Bosch dat het CDA wel de Woonvisie van de gemeente heeft goedgekeurd, beantwoordde Rienks met: “Ik heb niet de indruk dat het CDA ook voor een woning van € 915 voor 49 vierkante meter heeft getekend.” Volgens commissielid Gonnie van Rietschoten (AVA) voelen de omwonenden zich door gemeente en ontwikkelaar niet serieus genomen. “Noch voor de bewoners noch voor Amstelveen is dit project goed”, zei SP-fractievoorzitter Patrick Adriaans. “Het is dus twee keer niks.” Ook hij wilde wel het alternatieve plan zien.
Procedure
Wethouder Gordon was het er wel mee eens dat de participatie in de procedure, zoals die nu bestaat, een andere vorm verdient. “Het planproces behoeft aanpassing. Wij erkennen dat en zouden het graag anders doen. Er is naar aanleiding van de opmerkingen van de omwonenden wel een plan met vier bouwlagen ontstaan, dat voldoet aan onze kaders.” Volgens haar blijft het flatgebouw door groen omgeven. Althans, voor zover dat openbare ruimte betreft, waar de initiatiefnemer niet aan kan veranderen. Maar anders ligt het voor het eigen bouwterrein. “Wij hebben geen middelen om te dwingen.” B&W denken dat er een mooi plan ligt, maar Gordon had graag wat meer draagvlak gehad in de buurt.
Beschermd stadsgezicht
VHA heeft zich beijverd voor het als monument behouden van het kantoorgebouw, dat een bijzondere architectonische vorm heeft. Dat deed ook Paris bij de commissie. Dat het beschermd stadsgezicht voor de laan geen betrekking heeft op de architectuur, betekent in feite dat het alleen een groengezicht is geworden, waarbij de VHA overigens niet is betrokken, zei hij. “De status van een beschermd stadsgezicht zou detonerende nieuwbouw kunnen weren maar de welstandsnota biedt volstrekt onvoldoende bescherming. Elke rechter zal er korte metten mee maken.”
Onderzoek
Paris vroeg zich af waarom er niet eerst een draagvlakonderzoek in de buurt is geweest en de mogelijkheid niet is bekeken een andere bestemming van het gebouw te zoeken. “Waarom wordt met geen letter aandacht besteed aan de historische waarde van het pand, als één van de weinig nog overgebleven gebouwen uit de zestiger jaren en dat gebouwd werd voor de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers en dat door Prins Bernard werd geopend.” De gemeenteraad wordt niet gehinderd door historisch besef, constateerde hij. “Neemt u alstublieft de tijd om andere alternatieven uit te werken”, vroeg hij de raadscommissie.