Verkeer en Mobiliteit

Wethouder Raat valt op met metro-bericht op X: Metrolijn 51 blijft toch behouden
Rubrieken: Verkeer en Mobiliteit, Nieuws
Gepubliceerd:
Laatste update:
Bron: Herbert Raat/H
Op X mengde wethouder Herbert Raat zich onverwacht nadrukkelijk in het Amsterdamse OV-dossier. Met zichtbaar enthousiasme deelde hij het nieuws dat Metrolijn 51 tussen Amsterdam Zuid, Amstel en Centraal behouden blijft, ook na de grote herindeling van het metronet in 2027.
Volgens Herbert Raat is dit “goed nieuws voor Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn”, omdat zo’n 160.000 inwoners hun directe metroverbinding met Amstel en Centraal houden. Opvallend is het zeker: het is niet elke dag dat een Amstelveense wethouder als eerste het Amsterdamse metronieuws onder de aandacht brengt — maar het positieve effect voor de regio is er niet minder om.
De Vervoerregio Amsterdam stond voor een stevige puzzel. In de drukke Oostbuis rijden momenteel te veel lijnen over hetzelfde spoor, wat leidt tot vertragingen en verminderde betrouwbaarheid. Daarom komt er in 2027 een nieuwe lijnindeling. Een van de opties was het volledig schrappen van lijn 51, maar die mogelijkheid is nu van tafel.
Lijn 50 en 53 aan elkaar gekoppeld
Wat wél verandert, is de koppeling van metrolijnen 50 en 53. Hierdoor blijven reizigers uit Gein rechtstreeks naar Centraal kunnen reizen, en wordt de verbinding tussen Zuidoost en Nieuw-West sterker. De Vervoerregio noemt deze variant het gunstigst voor de meeste reizigers: vaker rijden, minder overstappen én een prettiger gevoel van sociale veiligheid.
Investeringen van 20 tot 30 miljoen euro
Bij de netwerkvernieuwing hoort ook een forse investering: 20 tot 30 miljoen euro voor sociale veiligheid, betere looproutes en modernere stations in Zuidoost, Ouder-Amstel en Diemen.
Station Van der Madeweg krijgt een grondige upgrade, waarbij de overstap letterlijk een kwestie wordt van ‘perron oversteken’. Ook andere metro- en treinstations krijgen verbeteringen, en er wordt gekeken naar het verlengen van tramlijn 19.
Dialoogtraject en vervolgstappen
Het besluit volgt op een jaar van onderzoek en uitgebreide gesprekken met bewoners, organisaties en raadsleden. De komende twee jaar werkt de Vervoerregio de plannen verder uit, zodat het vernieuwde metronet in 2027 in gebruik kan worden genomen.
Foto vervoersregio Amsterdam















