Verkiezingen 2021

Steffie.nl helpt bij de 2e Kamerverkiezing en méér!
Rubrieken: Verkiezingen 2021, Zorg en Welzijn
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Leerzelfonline/Steffie
Op 17 maart zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Een dag waarop, volgens Jacques de Wit, creatief directeur van Leer Zelf Online, honderdduizenden mensen met een verstandelijke beperking en laaggeletterden niet gaan stemmen of ongeldig stemmen. “Dat blijkt uit onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens, de Kiesraad, ons eigen onderzoek en verhalen van clienten en diverse netwerkpartners”, aldus Jacques.
“Niet alleen het stembiljet is veel te ingewikkeld gemaakt, maar de hele procedure snappen ze niet en dat leidt tot angst en mijdend gedrag. Daarbovenop komen coronamaatregelen als mondkapjes, poststemmen, meerdere volmachten en het sluiten van veel stembureau's.”
Hoewerktstemmen.nl van Steffie gaat meer kwetsbare mensen naar de stembus brengen door de voorspelbaarheid van het stemproces voor hun te vergroten en hun angst te verkleinen. Dit jaar presenteert Leer Zelf Online ook het Kieskompas met Steffie. Een eenvoudige kieshulp voor het bepalen van je politieke voorkeur.

Kieskompas met Steffie
Ook voor de andere verkiezingen die in Nederland worden gehouden, heeft Leer Zelf Online plannen. “We zitten met diverse enthousiaste partners om tafel om ook de verkiezingen van de gemeenteraden, Europees Parlement, Provinciale Staten en Waterschappen eenvoudig uit te leggen”, zegt Jacques. “Iedereen in Nederland die stemrecht heeft, moet ook in staat zijn om te kunnen stemmen. Samen met Kieskompas bouwen we op dit moment een eenvoudige kieshulp. Als je uitlegt hoe je kan stemmen, moet je eigenlijk ook helpen bij het maken van een keuze."
Verder zijn er bij Leer Zelf Online plannen voor een Steffie Assistent die met behulp van kunstmatige intelligentie mensen helpt bij het maken van een keuze. Een stemhulp in de vorm van een chatbot (ook wel conversational agent genoemd) biedt een manier om informatie dynamischer aan te bieden, passend bij iemands informatiebehoefte. De bezoeker kan met de Steffie Assistent een gericht antwoord krijgen op specifieke vragen over de stemhulpstelling. In vergelijking met statische tekst die gebruikers moeten doorzoeken, hoeven ze zo dus minder moeite te doen om de relevante informatie te vinden.